لطفا منتظر باشید

شهرک پردیسان قم

شهرک پردیسان قم
شهرک پردیسان قم
۱۹:۳۵ ۱۴۰۳/۰۳/۲۹

تاریخچه احداث پردیسان

شهرک پردیسان در سال 1374-75 حدود ۲۳ سال پیش در جنوب غربی شهر مقدس قم با مدیریت سازمان مسکن و شهرسازی وقت طراحی و شروع به ساخت گردید و در اردیبهشت ماه سال 13۹۰ شهرداری منطقه ۸ در محدوده پردیسان تاسیس گردید .
پردیسان حدود ۱۱ کیلومتر تا مرکز شهر قم فاصله دارد. این شهرک یکی از مناطق نوین و رو به توسعه در استان قم است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود به یکی از مراکز مهم جذب سرمایه‌گذاران و خریداران ملک تبدیل شده است.
 این شهرک با زیرساخت‌های مدرن و امکانات کامل، گزینه‌های متنوعی برای زندگی و سرمایه‌گذاری فراهم آورده است. از آپارتمان‌های شیک و مدرن گرفته تا منازل ویلایی با فضاهای بزرگ و زمین‌های مناسب برای ساخت و ساز، همه و همه در پردیسان موجود است. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های پردیسان، وجود آپارتمان‌های نوساز و با کیفیت است که با طراحی‌های مدرن و امکانات کامل، مناسب خانواده‌ها و افراد جوان است. 
 
هر واحد آپارتمان در این شهرک با در نظر گرفتن نیازهای روزمره زندگی شهری، به گونه‌ای طراحی شده است که ساکنان احساس راحتی و آسایش داشته باشند. علاوه بر این، خرید و فروش آپارتمان در پردیسان به دلیل تقاضای بالا و رشد قیمت‌ها، یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در کنار آپارتمان‌های مدرن، پردیسان دارای منازل ویلایی نیز هست که برای کسانی که به دنبال فضای بزرگتر و خصوصی‌تر هستند، گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود. این منازل ویلایی با زمین‌های وسیع و طراحی‌های زیبا، امکان زندگی در محیطی آرام و دلنشین را فراهم می‌کنند. همچنین، خرید یک منزل ویلایی در پردیسان می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و سودآور باشد.
زمین‌های موجود در پردیسان نیز یکی دیگر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه است. خرید و فروش زمین در پردیسان به دلیل پتانسیل بالای توسعه و ساخت و ساز، مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. با توجه به رشد سریع این منطقه، خرید زمین در پردیسان می‌تواند بازدهی بالایی در آینده به همراه داشته باشد. 
به طور کلی، ملک در پردیسان قم از نظر تنوع و کیفیت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید و سرمایه‌گذاری است. چه به دنبال یک واحد آپارتمان، چه یک منزل ویلایی یا حتی زمین برای ساخت و ساز باشید، پردیسان می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. بازار خرید و فروش ملک در پردیسان به دلیل توسعه‌های زیرساختی و رشد جمعیتی، همواره پررونق بوده و پیش‌بینی می‌شود که این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد. بنابراین، این منطقه به عنوان یکی از مناطق پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری در حوزه ملک، فرصت‌های زیادی را برای خریداران و سرمایه‌گذاران فراهم آورده است. این شهرک با دارا بودن انواع آپارتمان‌ها، منازل ویلایی و زمین‌های مناسب برای ساخت و ساز، می‌تواند به عنوان یک مقصد مطمئن و سودآور برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود. با توجه به روند رو به رشد قیمت‌ها و تقاضای بالا، خرید و فروش ملک در پردیسان قم می‌تواند یک تصمیم هوشمندانه و پر سود باشد.


راه‌های مواصلاتی پردیسان

از زمان افتتاح پردیسان به مدت ۱۲ سال تنها راه ارتباطی شهر قم با پردیسان، بلوار غدیر بود که همواره حجم بسیاری از تردد خودروها را شاهد بود. با افزایش جمعیت پردیسان نیاز ایجاد راه‌های اتصالی دیگر نمایان شد تا اینکه در مرداد سال ۱۳۹۷ با حضور آقای علی لاریجانی (نماینده وقت مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی)، پردیسان دارای مسیر اتصالی دیگری به شهر قم شد. این مسیر بلوار آیت الله بروجردی نام دارد که طول آن ۹ کیلومتر است و پردیسان را به جمکران و انتهای شهرک زین الدین و بنیاد وصل می‌کند. از اشکالات عمده این راه، چند گردنه و نیز پیچ‌های متعدد مسیر است که موجب تصادفات بسیار شده و می‌شود. در ابتدای ایجاد پردیسان، تاکسی و اتوبوس تا داخل شهرک می‌آمد، ولی با توسعه‌ی پردیسان اتوبوس‌ها دیگر نمی‌توانستند وارد تمام مناطق پردیسان شوند و در نتیجه در سال ۹۳ پایانه‌ی مسافربری پردیسان احداث شد. که شامل دو بخش شهرک و بخش شهر پردیسان می شود.

 

منطقه و موقعیت پردیسان

از شمال به رودخانه قم،
از غرب به بوستان الغدیر،
و از شرق به جاده پردیسان-ورجان منتهی می شود.
این منطقه دارای 3 ناحیه و 12 محله است و از مساحتی حدودا 16.5 کیلومترمربع برخوردار است.


خیابان ها و محله ها پردیسان

خیابان اندیشه، خیابان آقایوسفی، خیابان ایمان، شهیدان تقوی (شهرک پردیسان)
بلوار شهروند، بلوار امامت، خیابان سبلان، خیابان البرز، (شهر پردیسان)
خیابان شهیدان گشایش، خیابان امام حسین، خیابان مسلم، خیابان شهید احمد گلی صرمی، (شهرک سازان جنوب)
بلوار شهید احمد مکیان، خیابان ابوطالب، خیابان شهدای موتلفه، خیابان بصیرت، (محله یک تا 9 مسکن مهر)
بلوار 22 بهمن، زاگرس، خیابان رودکی، خیابان اقلیمی، خیابان اشراق، خیابان شهید احمد کوچکی، (شهرک حوزوی و دانشگاهی)
سایت 560 هکتاری مسکن ملی

 

در خصوص ساخت و ساز و مناطق پردیسان 

پردیسان به عنوان یک شهرک تاحدی تازه تاسیس و در حال توسعه، از نظر زیر ساختها و امکانات شهری مورد توجه مسئولین بوده، از این رو محله ها، خیابان ها، کوچه ها و امکاناتی نظیر مراکز تفرحی (بوستان ها و فضاهای سبز)، خرید (هایپر ها و فروشگاه ها)، خدمات درمانی (در مانگاه ها، بیمارستان و داروخانه)، مذهبی (مساجد) آموزشی (کتابخانه مدرسه و دانشگاه ها) از شرایط مطلوب وایدعالی برخوردار است.
اگر بخواهیم خلاصه توضیح بدهیم هر محله شامل خیابان های اصلی، فرعی و کوچه ها، و از نظر امکاناتی دارای یک مرکز محله که شامل امکاناتی نظیر سوپر مارکت، بوستان، فضای سبز و مسجد می باشد که به راحتی در دسترس ساکنین محله می باشد و می توان نیازهای آنهارا خیلی خوب فراهم کند. 

منزل ویلایی در پردیسان

شهرک سازان جنوب

یکی از ویژگی های این شهرک، وجود محله های ویلایی نشین هست محله های مثل شهرک سازان جنوب است اگر بخواهیم توضیح کوتاهی از علت نام گذاری این محله بدهیم باید گفت که پیاده سازی نقشه پردیسان و اجرای خیابان ها و جدول کشی آن به شرکت شهرک سازان جنوب واگذار شد و در ازای هزینه آن زمین هایی که الان به نام همین شرکت (شهرک سازان جنوب) است واگذار شد. از این رو به محله شهرک سازان جنوب معروف شده و همانطور که گفتیم یک محله تازه تاسیس و نوساز است، محله شهرک سازان جنوب دارای یک خیابان اصلی به نام خیابان مسلم که چهار خیابان فرعی به نام های شهیدان گشایش، شهید احمد گلی صرمی، اقبال و خیابان فهمی دارد برای کسانی که به ساخت منزل ویلایی علاقه دارند بسیار مناسب است 
 
و در حال حاضر نیز همچنان زمین های خالی با قواره های مناسب و قیمت نسبتا مناسب برای ساخت منزل ویلایی وجود دارد با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت این محله برای سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز گذینه بسیار مناسبی است. از این رو خیلی از سازنده ها که به ساخت واحد های همکف، بالا علاقه مند هستن نیز جذاب و سود ده نیز است.
لازم به ذکر است تنها نقطه ضعف این محله خیابان ها و کوچه های 10 متری آن می باشد که با توجه به افزایش جمعیت در آینده نچندان دور تردد برای ساکنین در این منطقه را بامشکلات جدی روبرو خواهد کرد.

محله 9

محله 9 پردیسان نیز از محله های ویلایی نشین پردیسان خواهد بود که در حال حاضر در مرحله جدول کشی و خیابان سازی می باشد. در نقشه شهرداری این محله خیابان ها 20 متری و 15 متری دیده شده و این نقطه قوت این محله نسبت به محله های دیگر ویلایی نشین در پردیسان است.

شهرک پردیسان

از محله ها و یا خیابان های دیگر برای ساخت منازل ویلایی می توان به خیابان آقا یوسفی اشاره کرد که این منطقه تقریبا بافت قدیمی تری نسبت به شهرک سازان جنوب و باقی مناطق شهرک پردیسان دارد از ویژگی های این محله آرامش و دنج بودن آن است، کوچه های بن‌بست که خود موجب تردد کم در کوچه ها و داشتن امکانات رفاهی و خدماتی شهری مناسب، آرامش را برای ساکنین آن به ارمغان می آورد. در این خیابان منازل ویلایی و بعضا واحد آپارتمان های سه طبقه با متراژ های متفاوت و قیمت های مناسب تری نسبت به داخل شهر قم می توان یافت که با توجه به شرایط منطقه متقاضیان خواص خود را دارد.

واحد آپارتمان در پردیسان

پردیسان در ابتدا به عنوان یک منطقه خالی از سکنه و زمین‌های بایر، پتانسیل بالایی برای توسعه و ساخت و ساز داشت. به همین دلیل، تصمیم گرفته شد در شروع کار این زمین‌ها به دستگاه‌های اجرایی واگذار شود. این دستگاه‌ها ( مرکز مدیریت حوزه های علمیه، آموزش و پروش، کمیته امداد، راه آهن، مسکن و شهر سازی، و بانک ها ) مسئولیت داشتند تا برای کارمندان ,خود مسکن فراهم کنند. 
در نتیجه، این دستگاه‌های اجرایی به سرعت شروع به ساخت و ساز کردند و مجتمع‌های مختلفی در این منطقه بنا نمودند. این مجتمع‌ها شامل تعداد زیادی بلوک و واحد آپارتمان بودند تا بتوانند نیاز مسکونی کارمندان را تامین کنند. با گذشت زمان، تعداد مجتمع‌های مسکونی در پردیسان افزایش یافت و با خرید و فروش این واحد آپارتمانها، این منطقه به یکی از مناطق پرجمعیت و پررونق تبدیل شد.
علاوه بر این، برنامه‌های دولتی مسکن ملی و مسکن مهر نیز به این منطقه منتقل شدند. این برنامه‌ها هدفشان فراهم کردن مسکن ارزان قیمت و مناسب برای اقشار مختلف جامعه بود. انتقال این برنامه‌ها به پردیسان باعث شد که سرعت رشد و توسعه این منطقه افزایش یابد. 
ترکیب ساخت و سازهای گسترده توسط دستگاه‌های اجرایی و پروژه‌های مسکن ملی و مسکن مهر و خرید و فروش این واحد آپارتمان ها موجب شد که پردیسان به سرعت از یک منطقه خالی از سکنه به یک منطقه پر از مجتمع‌های مسکونی و پرجمعیت تبدیل شود. این تحولات موجب رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه شده و بهبود زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی را نیز به دنبال داشته است.

 

پروژه های مسکن مهر و مسکن ملی در پردیسان

مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکن‌سازی در ایران است که در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد آغاز شد. هدف اصلی این طرح، تأمین مسکن ارزان برای اقشار فاقد منزل مسکونی بود. این پروژه از سال  1386 در دولت نهم و دهم آغاز به کار کرد. وسعت پروژه مسکن مهر در پردیسان قم به بیش از 2000 هکتار می رسید و در این طرح بیش از 43000 واحد مسکونی تحویل متقاضیان گردید. هرچند که این پروژه با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه بود، اما تلاش‌های دولت‌ها در جهت تکمیل و بهبود آن ادامه داشت لازم به ذکر است بررسی‌ها نشان می‌دهد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه چندانی به عرضه این گونه مسکن ها نشد و این دولت ها رکورددار کاهش تولید و عرضه مسکن بود. براساس آمارهای منتشر شده، تعداد ساخت ‌و سازهای جدید در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از حدود ۵۹۳ هزار واحد در پایان سال ۱۳۹۲، به ۳۳۶ هزار واحد در پایان سال ۱۳۹۸رسید؛ آماری که در سال پایانی دولت‌ دوازدهم (۱۳۹۹) نیز به روند نزولی خود ادامه داد. با شروع دولت سیزدهم (دوره ریاست جمهوری آقای سید ابراهیم رئیسی)، توجه ویژه‌ای به تکمیل پروژه‌های ساخت مسکن با عنوان مسکن ملی و رفع نواقص آنها شد. دولت آقای رئیسی برنامه‌های جدیدی را برای ارتقاء کیفیت ساخت و افزایش سرعت تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در نظر گرفت. تا نیمه سال 1402، تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده در پردیسان قم به حدود 70 هزار واحد آپارتمان رسید و تلاش‌ها برای رفع مشکلات زیرساختی و ارائه خدمات رفاهی و عمومی به ساکنین ادامه داشت.

 

آپارتمان های ويژه روحانیون و طلاب 

حدودا در سال های 84 الی 85 شرکت عمران نور گستر، وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم، اقدام به ساخت حدود هزار واحد برای روحانیون و طلاب خود در شهرک پردیسان نمود، این پروژه ها با نام هزاره که ده فاز داشت نام گذاری شد، واحد های این مجتمع مختص طلاب و روحانیون حوزه علمیه بوده است، البته خرید و فروش این واحد آپاتمان ها برای عموم آزاد است، ولی برای ساکن شدن در واحدآپارتمان های مذکور شرط طلبه و روحانی بودن همچنان الزامیست، شایان ذکر است که ابتدا ساخت این پروژه ها به خود اعضا سپرده میشد و به صورت شخصی ساز انجام میشد ولی با گذشته زمان و مشکلات بوجود آمده مابقیه فاز های این پروژه در قالب مسکن مهر انجام شد.


مراکز مهم شهرک پردیسان

مراکز اداری

شهرداری پردسیان: بلوار آزادی، پارک علم وفناوری: بلوار دانشگاه، سازمان نظام مهندسی: بلوار امام علی
مراکز درمانی
درمانگاه البرز: خیابان اقلیمی، درمانگاه شفا: خيابان لاله، درمانگاه پردیسان: بلوار دانشگاه، درمانگاه کودک من: خیابان دهلاویه
مراکز آموزشی
دانشگاه آزاد اسلامی: بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم: بلوار دانشگاه، دانشگاه ادیان و مذاهب: بلوار امام صادق، دانشگاه پیام نور: بلوار امامت، دانشگاه شهاب دانش: بلوار امامت


زمین ها و واحد های تجاری در پردیسان قم

با توجه به جمعیت نسبتا زیاد ساکن در پردیسان و فاصله داشتن این شهرک با مرکز شهر قم زمین ها و واحد های تجاری پردیسان از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل از نظر قیمت با داخل شهر تفاوت چندانی ندارند. 
چندید سال است که‌ شهروندان با مجوزهای موقت تجاری در منطقه هشت فعالیت می‌کردند، در خصوص لزوم رفع مشکلات صدور مجوز تجاری در کمیسیون ماده ۵ و اداره راه و شهرسازی، اهالی پردیسان برای دریافت و تمدید مجوز تجاری دچار سرگردانی هستند.
با توجه به دریافت مجوز تمدید گواهی سه ساله تجاری موقت در پردیسان از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، می توان گفت مشکل پردیسان در تأمین خدمات تجاری با توجه به افزایش جمعیت و محقق نشدن وعده راه و شهرسازی برای واگذاری ۲۵ درصد تجاری نیاز به پیگیری اساسی دارد.
 یک از اعضای شورای اسلامی شهر قم با اشاره به واگذاری تجاری موقت توسط شهرداری از ۱۰ سال گذشته، تصریح می‌کند: واگذاری تجاری موقت برای رفع مشکلات خدمات تجاری راه‌گشا بود و سالانه تمدید می‌شد تا اینکه در سال ۹۹ تمدید تجاری موقت در کمیته تطبیق رد شد و در سال جاری دوباره شهرداری درخواست تمدید تجاری موقت را به شورای اسلامی شهر ارائه داد.
شایان ذکر است که واحد های تجاری با مجوز دائمی نیز در سطح شهرک پردیسان به تعداد محدود نیز وجود دارد.


نکته قابل توجه 

شهرک پردیسان به خاطره قیمت مناسب، وجود زمین های خالی و موقعیت های مناسب برای ساخت و ساز و پروژه‌های مسکن مهر و یا مسکن ملی موقعیت مناسبی برای افراد سود جو درست کرده و باعث شده که بنگاه های بدون مجوز و غیر قانونی شروع به فعالیت در این منطقه کنند و باعث ایجاد تغییرات قیمتی بی اساس و مشکلات جدی در خرید فروش ملک شوند. از این رو برای خرید و یا فروش آپارتمان، منزل ویلایی و یا زمین باید به دفاتر املاک معتبر در این منطقه مراجعه کرد شعبه پردیسان دپارتمان املاک کومه (شعبه پردیسان) واقع در بلوار سلمان با مشاورین و متخصصین خود می توان شما را در این مسیر راهنمایی و کمک کند.

 

جدیدترین خانه های خرید و فروش در شهرک پردیسان قم

بالا